Tre gode tips til dig med tandlægeskræk

Tandlægeskræk er et udbredt problem i alle aldersgrupper. Tandlægeskræk findes i forskellig grad, men uanset graden af tandlægeskræk er det vigtigt at få bearbejdet skrækken, så tandlægen trygt kan besøges.

Alle tandlæger ønsker selvfølgelig at give deres patienter en god oplevelse, men det er blandt andet muligt at finde en opmærksom tandlæge ved Risskov, som er særlig opmærksom på patienter, som har problemer i form af tandlægeskræk. Tandlægen kan hjælpe med at bearbejde skrækken for at gå til tandlæge. I den forbindelse gives der tre gode tips til patienter, som har tandlægeskræk eller blot ønsker en ekstra tryghed til tandlægebesøget.

Kvinde i tandlægestol uden tandlægeskræk

1. Modtag informationer gennem samtale
    Gennem en samtale med en tandlæge eller en tandplejer er det muligt at modtage informationer om, hvordan undersøgelsen af tænderne forløber. På den måde er det muligt at undgå ubehagelige overraskelser, som kan skabe utryghed. Her er det også muligt for patienten at udtrykke de bekymringer, som opstår i forbindelse med tandlægebesøget. En afklaring af forløbet kan i høj grad øge trygheden. Det er selvfølgelig også muligt at få forklaret alle aspekter i forhold til behandlingsmetoder, hvis der er behov for behandling. Mange personer med tandlægeskræk vælger desværre at undlade at tage til de regelmæssige tandeftersyn, hvilket kan resultere i tandsmerter, som kræver en behandling, da problemet ikke er blevet opdaget tidligt i processen. Mange af de utrygge personer udskyder derfor problemet indtil, at smerten er ulidelig, hvor en større behandling ofte er nødvendig. Det er ikke en god måde at tackle tandlægeskrækken på, da tandlægebesøget vil blive forbundet med en negativ oplevelse i stedet for et positiv tandeftersyn uden tandproblemer.

2. Få en smertefri behandling
    En af de typiske årsager til tandlægeskræk er frygten for smerte. Smertefulde behandlinger er efterhånden en myte, da det i dag eksempelvis er muligt at finde en smertelindrende tandlæge nær Egå, som tilbyder smertefrie behandlinger. En af de populære smertefrie metoder ved navn ”The Wand” bedøver med bedøvelsesvæske, som virker hurtigt og effektivt. Metoden bedøver kun i små doser, så effekten fra den går også hurtigt væk igen, så følelsen i området hurtigt er tilbage efter tandlægebesøget. Den præcise teknik muliggør, at bedøvelsen kan lægges så godt som smertefrit, så resten af behandlingen ikke kan mærkes. Denne bedøvelsesmetode anbefales til utrygge patienter, så behandlingen kan udføres uden problemer og forstyrrelser.
  1. Medbring selvvalgt musik
    Selvvalgt musik kan hjælpe utrygge patienter – både før og under tandlægebesøget. Musikken kan for det første have en beroligende effekt på vej derhen og også under besøget, så der fokuseres på musikken frem for selve tandlægebesøget. Samtidigt kan musikken også overdøve ubehagelig lyde fra undersøgelsen. En simpel tandrensning kan lyde meget mere voldsom end den egentlig er, så musikken er et oplagt middel til at få tandlægebesøget overstået på en positiv måde.

Tandlæge Poul Martin Grønnegaard
Skejbycentret