Sådan plejer du bedst dine tænder

Tandplejeråd

Der er mange informationer om, hvordan man bedst plejer sine tænder. I takt med at internettet er blevet mere omfattende, så er informationen om stort set alt også blevet mere tilgængeligt. Derfor skal man være meget varsom og kritisk, når man læser information på internettet. Nedenfor giver vi dig de klassiske tandlægeråd til, hvordan du bedst plejer dine tænder. Er du interesseret? Så læs med her. Hvis du søger en akut tandlægetid, så kan du finde rigtig mange dygtige tandlæger i Fredericia, som du kan ringe til og forhøre dig om dine muligheder hos.

1. Børstning, tandtråd og fluor

Først og fremmest er det helt grundlæggende, at du børster dine tænder mindst to gange om dagen. Når du børster dine tænder, så skal du sørge for, at komme godt og grundigt rundt mellem alle tænder – især i den bagerste del af kæben. Når dagen er ved at være omme og du skal sove, er der mange der glemmer tandbørstningen. Dette er en stor fejltagelse, da de fleste bakterier kan få lov til at blive mellem tænderne natten over, og det kan skabe huller i tænderne. Derfor skal du altid sørge for, at børste dine tænder inden du skal sove. Selvom du børster tænder flere gange om dagen, og gør det grundigt, så er det ikke altid nok til at fjerne samtlige bakterier i munden. De fleste skal også supplere tandbørstning med en tandtråd, for at kunne komme helt ned mellem tænderne. Tandbørstens form er ikke lavet, så den kan komme ned mellem tænderne – derfor gør man brug af tandtråden. Det kan virke tidskrævende, men hvis man kan undgå huller i tænderne, kan man faktisk se det som en investering. Afslutningsvis er det vigtigt, at du bruger en tandpasta, som indeholder fluor. Fluor er et aktivt stof, som er med til at fjerne plak og bakterier fra tændernes overflade. Samtidig har fluor den egenskab, at den beskytter tandens overflade mod udefrakommende bakterier. Derfor er det helt grundlæggende, at din tandpasta indeholder fluor.

2. Mad- og drikkevarer

De fleste tænker ikke på mad- og drikkevarer som noget, der påvirker tændernes sundhed, men det gør det i høj grad. Jo sundere maden du spiser er, desto sundere og flottere tænder vil du få. Der er to grundlæggende regler, når det kommer til mad og drikke. Den ene er, at groft mad og grøntsager generelt er gode for tænderne. Den anden er, at søde og syrlige ting ødelægger tænderne. Kan du alligevel ikke holde dig væk fra de usunde ting, så skal du børste tænder straks efter, at du har indtaget maden eller drikkevarerne. Hvis du søger en tandlæge, så er der mange dygtige tandlæger i Børkop. Kontakt en af disse og få en tid allerede i dag. Held og lykke.

Tandlægerne Jyllandsgade

Jyllandsgade 20, 1 sal