Hvornår er der brug for en akut behandling?

Det kan være svært at vurdere, hvornår man skal booke en akut tandlægetid, og det er typisk helt op til den enkelte og dennes problem at vurdere, hvornår det er nødvendigt at kontakte en tandlæge med ønsket om en akuttid. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt der er tale om et akut problem, kan man altid kontakte tandlægen og få en vurdering fra en fagkyndig. Heldigvis tilbyder langt de fleste tandlæger, at man kan få en akuttid, så man kommer foran de andre patienter i køen. Behovet for akut behandling vil ofte opstå, hvis man oplever akutte og mange smerter i tænderne eller tandkødet. Smerterne kan enten opstå ud af det blå eller som følge af et styrt, fald eller andet.

Når man falder eller styrter, kan man også være så uheldig, at man knækker en del af tanden. Hvis man har knækket en flig af tanden og oplever smerter, er det en god idé at kontakte en professionel tandlæge på Nørrebro (hvis man bor i København og omegn) og få en tid hurtigst muligt, så tanden ikke bliver yderligere skadet. Når man har knækket noget af tanden skal man desuden være varsom med at spise hård kost, så man ikke flækker yderligere af tanden.

Man kan også opleve akutte smerter som følge af et hul i tanden. Her vil man typisk have smerter, når man tygger i området ved den pågældende tand. Hvis man oplever akutte smerter i tanden som følge af et hul, kan det være godt at kontakte en dygtig tandlæge i København, så vil tandlægen vurdere, hvorvidt der er brug for en akuttid.

Mange oplever også smerter bagest i underkæben, når en visdomstand er ved at bryde frem. Man kan ofte dulme smerterne og tilstanden ved at skylle munden med klorhexidin, men hvis smerterne fortsætter, kan man overveje at bestille en akut tid hos tandlægen.

Hvad kan jeg selv gøre?

Indtil man skal til tandlægen, er der et par småting, man selv kan gøre for at lindre smerten.

Det kan være en god idé et tage et par smertestillende piller, så man dulmer smerterne. Man kan også forsøge sig med et varmt eller koldt omslag på kinden eller kæben, alt efter hvor man har ondt, for at dulme det en smule.

Hvis man har mod på det, kan man også tage en vatpind og dyppe den i klorhexidin og lige så forsigtigt køre den rundt i det område det gør ondt for at dræbe de bakterier, der måske har forårsaget smerterne.

Tandlæge Erik Strange

Borups Alle 7