Hvad er paradentose?

Paradentose er også i folkemunde bedre kendt som ”de løse tænders sygdom”. Det er en sygdom, som flere har oplevet, eller vil opleve, på et tidspunkt i deres liv.

Det er en betændelsestilstand, der starter i tandkødet og lige så stille bevæger sig mod en tand eller flere tænder og begynder at æde tanden og knoglen op indefra. Det er en sygdom, hvor man ofte først opdager symptomerne, når det først er for sent, og det er derfor utrolig vigtigt, at man går til tandlægen som minimum en gang om året, så man er sikker på, at man ikke er ved at udvikle paradentose – eller i hvert fald at man forebygger imod det eller stopper udviklingen af det.

Hvis man opdager det i god tid, kan man som regel behandle det og sørge for, at tilstanden ikke udvikler sig.

Hvem er mest udsat for paradentose?

Der er kan være flere årsager til, at man får paradentose – den mest typiske er dog, at man har dårlig mundhygiejne, og ikke passer sine tandlægetjek. Udover dette er nogle personer mere udsatte end andre.

• Hvis man har diabetes og oplever svingende blodsukre, er man mere udsat i forhold til paradentose. Generelt skal diabetikere være mere påpasselige med deres tænder, da de har en tendens til nemmere at få sygdomme i tænderne. Ubehandlet paradentose kan dog også være med til at forværre diabetesen.
  • Som ryger er man ikke kun mere udsat for cancer og forkalkeret åre, man er også mere udsat for paradentose. Rygere har dog også den ulempe, at de heler dårligere, så hvis de først har fået lavet nye tænder, vil dette være længere tid om at hele.
  • Hvis man har nedsat immunforsvar, har kroppen sværere ved at bekæmpe og nedbryde bakterier, hvilket også gælder i munden. Dette betyder, at man har større risiko for at udvikle paradentose. Får man medicin mod nedsat immunforsvar, er man endnu mere udsat.

Dette er blot nogle af dem, der er mere udsatte for paradentose end andre. Hvis man først har fået paradentose eller har mistanke om, at man har det, skal man skynde sig at kontakte en professionel og erfaren tandlæge, som kan behandle sygdommen hurtigst muligt, inden det udvikler sig mere end højest nødvendigt.

Tandlægerne Ved Runddelen

Nørrebrogade 148