Huller i tænderne – hvordan undgår jeg det bedst?

Fødevarer

De fleste af os ved godt, hvilke fødevarer vi skal styre udenom, hvis vi gerne vil passe godt på vores tænder. Det kan dog være svært at modstå de daglige fristelser, der opstår – kagen til kaffen, en kold sodavand på en varm dag, en lille skål slik til tv-programmet, osv. Selv visse typer frugt og grøntsager kan skade emaljen og gøre tanden mere sårbar for cariesangreb. Der er ingen vej udenom, at det først og fremmest er vores fødevarevaner, som bestemmer, hvor godt vores tænder har det. Vil du gerne passe godt på dine tænder, skal du undgå alle former for syreholdige drikke som sodavand, juice og saft, alle former for sukkerholdige fødevarer samt tørrede frugter.

Huller i tænderne

Tandbørstning og rengøring af tænder

Det er som med kosten essentielt at skabe sig nogle hensigtsmæssige vaner, så man kan opretholde en god mundhygiejne. Børster man ikke tænder regelmæssigt, hvis bakterier og plak skabe tandsten og evt. tandkødsbetændelse. En god rutine indbefatter tandbørstning i ca. 2 minutter to gange dagligt, og børstningen skal foregå med en blød tandbørste og i cirkulære bevægelser henover tænderne og helt op til tandkødet. For at passe godt på tandkødet kan det være en god ide at børste let henover det i cirkulære bevægelser, for at øge blodgennemstrømningen og mindske risikoen for at tandkødet trækker sig tilbage. Om aftenen skal der anvendes tandtråd, dentalstik, eller begge dele, for at undgå at tænderne bliver udsat for bakterier i løbet af natten, hvor der ikke sker nogen udrensning af munden via mad og drikke. Har du sensitive tænder kan det være en god ide at bruge tandpasta med et højt flour-indhold, der kan være med til at skærme tanden fra isninger.

Regelmæssig tandrensning og tjek

Det er meget vigtigt at gå til kontrol hos en tandlæge regelmæssigt, så man er sikker på at ens tænder har det godt. For de fleste mennesker vil en halvårlig tandrensning og kontrol være nok til at vedligeholde en sund mundhygiejne, og undgå at begyndende caries bliver til huller og at begyndende tandkødsbetændelse bliver til paradentose. Når det kommer til behandling af tænder er det altid anbefalet at behandle forebyggende, da problemer som vigende tandkød eller alvorlige skader på emaljen ikke kan behandles, men er varige skader på tænderne. Bor du i Københavnsområdet og leder du efter en god tandlæge, som kan hjælpe dig med at holde kontrol med dine tænder findes der heldigvis mange dygtige tandlæger i København at vælge imellem.

Smilklinikken
Nygade 7