Har du tandproblemer og har brug for en hjælpende hånd?

Vi kender det vist alle sammen. Ondt i tænderne, isninger og en bankende fornemmelse, og selvom det ofte fortager sig, så kommer vi sjældent udenom, at smerterne en dag har en følge med sig. For næsten alle vil opleve at få ét eller flere huller i tænderne i løbet af deres liv, til trods for gode muligheder for en god mundhygiejne. Især hvis du får foretaget regelmæssige tandeftersyn hos en tandlæge, som er ekspert inden for området. Og der er ingen undskyldninger for at komme afsted til et tandeftersyn, for om du søger en tandlæge i Brøndby Strand eller i indre København, så vil der altid være én tandlæge, du trygt kan kontakte og få en tid.

Gå til tandlægen, hvis smerten fortsætter

Det kan være svært at vurdere, hvornår isninger er forårsaget af varme/kulde forskelle, og hvornår det er noget andet, der driller. Hvis du oplever længerevarende smerter omkring en eller flere af dine tænder, bør du kontakte en tandlæge og få det tjekket. Har du endnu ikke fået alle dine visdomstænder, bør du overveje om dette er årsagen til dine smerter. For når kronen er brudt igennem, vil der ofte opstå betændelse i tandkødet omkring kronen, og denne smerte vil ofte strække sig til kæben og øret. Oplever du mere voldsomme symptomer som høj feber, udslæt i ansigtet eller overdreven blødning fra tandkød, skal du med det samme kontakte din tandlæge, da dette kan være tegn på, at der kan være et meget alvorligt underliggende problem.

Gode råd til en god mundhygiejne

Du kan hjælpe dig selv godt på mig ved at være god ved dine tænder hver aften, og det kræver ikke meget mere af din daglige rutine at gøre disse ting. Gør brug af tandtråd til at rense mellem dine tænder, da tandbørsten sjældent kan nå helt ind i dine mellemrum. Du kan samtidig få en solotandbørste, der er god til at nå ind til de bagerste tænders tyggeflader, hvor din almindelige tandbørste ikke når ind. Og så er det vigtigt at børste skånsomt og komme hele vejen rundt, hvilket du skal gøre to gange dagligt – om morgenen og om aftenen. Sørg for at tage en snak med din tandlæge omkring, hvad der er bedst for dine tænder, så din tandlæge kan guide dig til den bedste plejerutine af dine tænder hver dag. Så vil du have dine tænder i meget længere tid.

ditTANDLÆGEteam

Strandgården 25, st. tv.