Find en tandlæge der kan afhjælpe tandsmerter

Tandsmerter

En tandlæge kan både forebygge mod tandsmerter og behandle tandsmerter. Det er på den måde muligt for tandlægen at hjælp dig på flere måder:

Regelmæssige tandeftersyn

Som tandlægepatient vil du løbende modtage indkaldelser, når det er tid til at dine tænder skal undersøges. Ved at foretage regelmæssige tandeftersyn er det muligt for din forebyggende tandlæge i Lyngby at bevare et overblik over dine tænders sundhedstilstand og din mundhygiejne. Her er det blandt andet muligt at se, om der er områder i tandbørstningen, som ikke er grundig nok. Tandlægen kan herefter vejlede dig i at forbedre din børsterutine, så I i fællesskab kan forebygge mod tandproblemer og tandsygdomme. Sunde tænder og en god mundhygiejne skaber et godt grundlag for at undgå tandsmerter.

Forebyggende behandlinger

Til de regelmæssige tandeftersyn vil din tandlæge foretage mindre forbyggende behandlinger, hvis der er behov for dette. Det kan eksempelvis dreje sig om et begyndende hul i tanden, som bliver opdaget til tandeftersynet. Betændt tandkød kan også renses grundigt, så betændelsen ikke spredes. Det er således muligt at stoppe tandproblemet inden, at det medfører store konsekvenser og smerter. Dette viser vigtigheden af at tage til de regelmæssige tandeftersyn, så det er muligt at opdage begyndende problemer tidligt i processen.

Behandling af tandproblemer og tandsygdomme

På trods af regelmæssige tandeftersyn og forebyggende behandlinger kan der stadig opstå tandproblemer og tandsygdomme, som ikke er mulige for tandlægen at forudse. Det kan blandt andet dreje sig om længerevarende problemer såsom en skæv tandstilling, som først senere hen giver konsekvenser i form af slid på tænderne. Det kan være svært selv at opdage et eventuelt problem, før der opleves smerter, men en dårlig smag i munden er eksempelvis et symptom på, at der er tandproblemer. Ømhed i svælget og kæberne er også tegn på et problem, som bør behandles.

Behandling af akutte tandsmerter

Det er vigtigt, at du reagerer med det samme, hvis du en dag oplever smerter i svælget og kæberne eller direkte tandpine. Smerterne går sjældent væk af sig selv, da de i stedet hober sig op og gør, at problemet bliver endnu større. Personer med pludselige tandsmerter opfodres derfor til at søge hjælp hos en akut tandlæge nær Gentofte, som kan tilbyde akutte tider til tandlægepatienter med pludselig tandsmerter. En akut og pludselig tandsmerte kan eksempelvis skyldes en skade på tanden, så tanden er blevet trykket. Der er i de tilfælde risiko for, at nerven er påvirket i så høj en grad, at nerven kan dø. Her kan en rodbehandling sørge for, at tanden stadig kan bevares. Dette kræver dog hurtig behandling, så søg hurtigt tandlæge, hvis du skulle opleve skader på tænderne eller lignende problemer, så du hurtigt kan blive fri fra tandsmerter.

Tandlægeteam Lindberg v/Tandlæge Sofie Lindberg
Lundtofteparken 83, st. th.
2800 Kongens Lyngby